Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?
10 listopada 2023
Projekt ciekawscy drugoklasiści 2a
Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?
Podczas kolejnych zajęć projektowych uczniowie zastanawiali się dlaczego o jednych rzeczach pamiętamy, a o innych zapominamy? Ile informacji mieści się w naszych głowach? Co zrobić, żeby wiedza z nich nie wyparowała? Dowiedzieli się, jak działa pamięć, oraz poznali sposoby skutecznego zapamiętywania informacji.
Zajęcia rozpoczęliśmy od rozmowy o rodzajach pamięci. Następnie uczniowie, analizując różne rekwizyty, przywoływali swoje wspomnienia. Dzięki temu uświadomili sobie, że procesy zapamiętywania i przypominania są połączone ze zmysłami. Następnie, pracując w grupach, poznali przykładowe sposoby zapamiętywania informacji, czyli mnemotechniki. Techniki poznane na lekcji uczniowie będą mogli wykorzystywać podczas codziennej nauki. Lekcję uzupełnił film z udziałem neurobiologa, który opowiadał o tym jak mózg zapamiętuje informacje. Dzieci były bardzo aktywne i zaangażowane w zajęcia. Bardzo podobały im się zadania, które mieli wykonać.
23 październik 2023
Zajęcia w ramach projektu „Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?". - Jak trenować myślenie?
Zrealizowaliśmy już pierwsze zajęcia w ramach projektu „Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?". - Jak trenować myślenie ?
Skąd się biorą pomysły? Jak uczymy się myśleć? Na co dzień zupełnie się nad tym nie zastanawiamy. Ćwiczenie mózgu, rozwijanie kreatywności pomaga nam radzić sobie w sytuacjach stresowych, a nasze pomysły stają się coraz bardziej różnorodne. Uczniowie zostali postawieni w sytuacji problemowej, rozwiązywali zaskakujący problem wykorzystując sporządzony na zajęciach „Plan działania”, zaskoczyli pomysłami, różnorodnością rozwiązań. Byli zaangażowani na zajęciach, pomysłowi i kreatywni. To, jak uczniowie poradzili sobie z zaskakującym problemem, pokazało im, co daje kreatywność oraz jak sprawić, aby w sytuacji zaskoczenia nasz umysł nie zatrzymywał się, ale pracował dynamicznie i płynnie. Podczas zajęć uczniowie zrozumieli, że najważniejsze to zacząć działać, dążyć do rozwiązania problemu i poradzenia sobie z trudnościami. Zajęcia ocenili pozytywnie.
Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?
Projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci w Klasie to cykl 8 lekcji składający się z zaproponowanych scenariuszy, dotyczących wybranej tematyki.
Projekt składa się z 2 etapów: lekcji na rozgrzewkę, które pozwalają na integrację dzieci i oswojenie ich ze swoimi emocjami oraz lekcji tematycznych - związanych z wiodącym tematem projektu.
Lekcje oparte są na Metodzie Pytań i Doświadczeń.
Uczniowie realizując projekt będą wzbogać pracę ze swoim podręcznikiem o doświadczenia i wiedzę naukowców!
Uczniowie będą ćwiczyć mierzenie temperatury, zbadają właściwości skał, dowiedzą się, jak działa telefon i co zrobić, by bezpiecznie korzystać z prądu. Nauczą się wyciągać wnioski z obserwacji przyrody i tego, co ich otacza.
Etapy realizacji projektu:
Lekcje na rozgrzewkę - zrealizuję z uczniami 2 wybrane scenariusze, które zintegrują klasę i oswoją uczniów z ich emocjami:
Jak ludzie przeżywają emocje?
Jak trenować myślenie?
Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?
Jak mówić nie?
Lekcje tematyczne - zrealizujemy 6 wybranych scenariuszy, związanych z tematem projektu. Wykonamy i wybierzemy je wspólnie z dziećmi w dowolnej kolejności:
- Z czego składa się skała?
- Dlaczego widzę, czuję i słyszę?
- Jak zaprojektować ogród?
- Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?
- Jak bezpiecznie korzystać z prądu?
- Jak odczytywać temperaturę?
- Z jakich okazji ślemy pocztówki?
- Dlaczego warto czytać książki?
- Jak czujemy muzykę?