Strona główna/Projekty realizowane w naszej szkole/Projekty 2023/2024/Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w (..)

Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?

20 czerwca 2024

Zakończenie projektu edukacyjnego Uniwersytetu Dzieci „Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?”

Zakończenie projektu edukacyjnego Uniwersytetu Dzieci „Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?” w klasie 2a.

W klasie 2a zakończono realizację projektu„Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?” Podczas zajęć uczniowie zdobywali kompetencje społeczne, nazywali i oswajali emocje, trenowali koncentrację i współdziałanie w zespole. W kolejnych zajęciach, wykonując różne zadania oraz oglądając ciekawe filmy i prezentacje, uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytania, które były tematami zajęć: „Dlaczego widzę, czuję i słyszę?”, „Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?”, „Jak odczytywać temperaturę?’”, „Dlaczego warto czytać książki?”, „Z jakich okazji ślemy pocztówki?” oraz „Jak czujemy muzykę?”. Zajęcia wzbogaciły wiedzę uczniów, ale także rozwinęły umiejętność logicznego myślenia, doskonaliły umiejętność współpracy w zespole oraz wzmocniły naturalną ciekawość świata. Na zakończenie projektu każdy uczeń otrzymał Indeks, a klasa Certyfikat uczestnictwa w projekcie. Małgorzata Wikarek

19 kwietnia 2024

08 marzec 2024

Z jakich okazji ślemy pocztówki?

Klasa IIa zrealizowała kolejne zajęcia projektowe "Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?".

Zrealizowaliśmy kolejne zajęcia : Z jakich okazji ślemy pocztówki?

Wysyłanie pocztówek sięga tradycji IXX wieku. Jak wygląda dziś w obliczu technologicznego tempa dynamicznych przemian? Dlaczego warto ją pielęgnować? Podczas zajęć uczniowie zobaczyli film, posłuchali ciekawostek na temat tradycji wysyłania pocztówek. Następnie pracując w grupach przeanalizowali treść i ilustracje przyniesionych pocztówek. Potem poznali budowę pocztówki i wykonali własne projekty. Pisali treść, adresowali pocztówki. Prezentowali ją na forum klasy , opowiadając, z jakiej okazji powstała i kto jest adresatem. Wiedzą kto to adresat i nadawca! Uczniom spodobał się pomysł wysyłania pocztówek z różnych okazji.

10 listopada 2023

Projekt ciekawscy drugoklasiści 2a

Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?

Podczas kolejnych zajęć projektowych uczniowie zastanawiali się dlaczego o jednych rzeczach pamiętamy, a o innych zapominamy? Ile informacji mieści się w naszych głowach? Co zrobić, żeby wiedza z nich nie wyparowała? Dowiedzieli się, jak działa pamięć, oraz poznali sposoby skutecznego zapamiętywania informacji.

Zajęcia rozpoczęliśmy od rozmowy o rodzajach pamięci. Następnie uczniowie, analizując różne rekwizyty, przywoływali swoje wspomnienia. Dzięki temu uświadomili sobie, że procesy zapamiętywania i przypominania są połączone ze zmysłami. Następnie, pracując w grupach, poznali przykładowe sposoby zapamiętywania informacji, czyli mnemotechniki. Techniki poznane na lekcji uczniowie będą mogli wykorzystywać podczas codziennej nauki. Lekcję uzupełnił film z udziałem neurobiologa, który opowiadał o tym jak mózg zapamiętuje informacje. Dzieci były bardzo aktywne i zaangażowane w zajęcia. Bardzo podobały im się zadania, które mieli wykonać.

23 październik 2023

Zajęcia w ramach projektu „Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?". - Jak trenować myślenie?

Zrealizowaliśmy już pierwsze zajęcia w ramach projektu „Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?". - Jak trenować myślenie ? 

Skąd się biorą pomysły? Jak uczymy się myśleć? Na co dzień zupełnie się nad tym nie zastanawiamy. Ćwiczenie mózgu, rozwijanie kreatywności pomaga nam radzić sobie w sytuacjach stresowych, a nasze pomysły stają się coraz bardziej różnorodne. Uczniowie zostali postawieni w sytuacji problemowej, rozwiązywali zaskakujący problem wykorzystując sporządzony na zajęciach „Plan działania”, zaskoczyli pomysłami, różnorodnością rozwiązań. Byli zaangażowani na zajęciach, pomysłowi i kreatywni. To, jak uczniowie poradzili sobie z zaskakującym problemem, pokazało im, co daje kreatywność oraz jak sprawić, aby w sytuacji zaskoczenia nasz umysł nie zatrzymywał się, ale pracował dynamicznie i płynnie. Podczas zajęć uczniowie zrozumieli, że najważniejsze to zacząć działać, dążyć do rozwiązania problemu i poradzenia sobie z trudnościami. Zajęcia ocenili pozytywnie.

Ciekawscy drugoklasiści. Ile wiedzy zmieści się w głowie?

Projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci w Klasie to cykl 8 lekcji składający się z zaproponowanych scenariuszy, dotyczących wybranej tematyki.
Projekt składa się z 2 etapów: lekcji na rozgrzewkę, które pozwalają na integrację dzieci i oswojenie ich ze swoimi emocjami oraz lekcji tematycznych - związanych z wiodącym tematem projektu.
Lekcje oparte są na Metodzie Pytań i Doświadczeń.
Uczniowie realizując projekt będą wzbogać pracę ze swoim podręcznikiem o doświadczenia i wiedzę naukowców! 
Uczniowie będą ćwiczyć mierzenie temperatury, zbadają właściwości skał, dowiedzą się, jak działa telefon i co zrobić, by bezpiecznie korzystać z prądu. Nauczą się wyciągać wnioski z obserwacji przyrody i tego, co ich otacza.

Etapy realizacji projektu:
Lekcje na rozgrzewkę - zrealizuję z uczniami 2 wybrane scenariusze, które zintegrują klasę i oswoją uczniów z ich emocjami:
Jak ludzie przeżywają emocje?
Jak trenować myślenie?
Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?
Jak mówić nie?

Lekcje tematyczne - zrealizujemy 6 wybranych scenariuszy, związanych z tematem projektu. Wykonamy i wybierzemy je wspólnie z dziećmi w dowolnej kolejności:

  • Z czego składa się skała?
  • Dlaczego widzę, czuję i słyszę?
  • Jak zaprojektować ogród?
  • Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?
  • Jak bezpiecznie korzystać z prądu?
  • Jak odczytywać temperaturę?
  • Z jakich okazji ślemy pocztówki? 
  • Dlaczego warto czytać książki? 
  • Jak czujemy muzykę?
do góry